Зміни в акцизному податку з реалізації пального з 1 липня 2019 року

121

Законом 2628-VIII від 23.11.2018 було внесено зміни, що стосуються Системи електронного адміністрування акцизного податку з реалізації пального (далі — СЕА РП), до ПКУ та інших нормативних документів.

*Хочемо зауважити, що на ресурсі www.zakon.rada.gov.ua відповідні зміни в нормативних актах, що стосуються адміністрування акцизного податку з реалізації пального, будуть відображені в повному обсязі з 1 липня 2019 року.

3 1 липня 2019 року СЕА РП буде розширено до СЕА РП та СЕ (Системи електронного адміністрування акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, щодо спирту етилового поговоримо згодом).

Почнемо з того, що всім суб’єктам всіх форм власності, що вироблять пальне або здійснюють операції, які відповідають визначенню реалізації пального згідно абз. 2 пп. 14.1.212 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) необхідно буде придбати ліцензію на виробництво, продаж чи зберігання пального, в залежності від виду здійснюваних операцій, згідно змін внесених до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального 481/95-ВР від 19.12.95» (далі — Закон 481/95-ВР):
1) на виробництво пального ліцензія отримується один раз на 5 років, зі щорічною платою у розмірі 780.00 грн. Не дозволяється оплатити за ліцензію одразу на весь термін (ст. 4 Закону 481/95-ВР);

2) на оптову торгівлю пальним ліцензія отримується один раз на 5 років, її вартість на рік складає (ст. 15 Закону 481/95-ВР ):
а) за наявності місць торгівлі пальним за кожне таке місце — 5 000.00 грн.;

б) за відсутності місць торгівлі пальним – 10 000.00 грн. за місцезнаходженням суб’єкта господарювання.

* Ми вважаємо, якщо у продавця пального оптом укладено договори на зберігання пального з нафтобазами, звідки відпускають пальне, потрібно буде отримувати ліцензію на кожне таке місце зберігання.

3) на право зберігання пального отримується ліцензія на 5 років, її вартість складає 780.00 грн в рік. Не потрібно отримувати ліцензії на зберігання пального організаціям та установам, які повністю фінансуються за рахунок державного або місцевого бюджету, є частиною системи державного резерву України або використовують пальне для власних потреб і не реалізують його через роздрібні мережі торгівлі (ст. 15 Закону 481/95-ВР);

4) на право роздрібної торгівлі пальним річна вартість ліцензії становить 2 000.00 грн. на кожне місце такої торгівлі, ліцензія видається терміном дії на 1 рік (ст. 15 Закону 481/95-ВР).
* Право здійснювати імпорт та/або експорт пального надається, якщо у суб’єкта господарювання присутня будь-яка ліцензія із вказаних вище. Не потрібно отримувати ліцензію на право зберігання пального, якщо на дане місце вже було отримано ліцензію на виробництво пального, або на оптову чи роздрібну торгівлю пальним (ст. 15 Закону 481/95-ВР).

Як отримати відповідні ліцензії та які надати документи вказано в ст. 3, ст. 15 та ст. 18 Закону 481/95-ВР.

Всі дані про суб’єктів господарювання, яким видано ліцензії та щодо місць зберігання, виробництва, оптової та роздрібної торгівлі будуть розміщені в Єдиному державному реєстрі суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Згідно ст. 17 Закону 481/95-ВР передбачено штрафні санкції за:
— здійснення виробництва пального без наявності ліцензії — 1 000 000 грн.;
— здійснення оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії — 500 000.00 грн.;
— здійснення роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії — 250 000.00 грн.

Внесено зміни у визначення акцизний склад (пп. 14.1.6 ПКУ):
— приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Не є акцизним складом:
— приміщення/територія, де загальна ємність для навантаження — розвантаження та зберігання пального становить не більше 200 м3, а власник або користувач такого приміщення (окрім платників єдиного податку 4 групи) отримує протягом календарного року пальне у розмірі, що не перевищує 1000 м3 (без врахування пального, отриманого в місцях роздрібної торгівлі пальним) та використовує таке пальне виключно для власних потреб та здійснює операцій з реалізації та зберігання пального;

— приміщення/територія, що не залежно від загальної кількості ємностей, для навантаження — розвантаження та зберігання пального, власником або користувачем яких є платник єдиного податку 4 групи, який отримує протягом календарного року пальне у розмірі, що не перевищує 10 000 м3 (без врахування пального, отриманого в місцях роздрібної торгівлі пальним) та використовує таке пальне виключно для власних потреб та здійснює операцій з реалізації та зберігання пального;
— паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або технічному обладнанні, пристрої.

Додано нове визначення у пп. 14.1.61 ПКУ:
— акцизний склад пересувний — транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщується та/або зберігається пальне на митній території України.

Транспортний засіб набуває статусу акцизного складу пересувного протягом періоду його використання для:
а) переміщення в ньому митною територією України пального або спирту етилового, що реалізується (крім пального, що переміщується митною територією України прохідним транзитом або внутрішнім транзитом, визначеним підпунктом «а» пункту 2 частини другої статті 91 Митного кодексу України);
б) зберігання в ньому пального або спирту етилового на митній території України;
в) ввезення пального або спирту етилового на митну територію України, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

Не є акцизним складом пересувним транспортний засіб, що використовується суб’єктом господарювання, який не є розпорядником акцизного складу, для переміщення на митній території України власного пального або спирту етилового для потреб власного споживання чи промислової переробки.

Згідно пп. 14.1.212 ПКУ:

Реалізація пального для цілей розділу VI цього Кодексу — будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного:
— до акцизного складу;
— до акцизного складу пересувного;
— для власного споживання чи промислової переробки;
— будь-яким іншим особам.

Не вважаються реалізацією пального операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
— у споживчій тарі ємністю до 5 літрів (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками;
— при використанні пального, з якого сплачено акцизний податок, виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки суб’єктами господарювання, які не є розпорядниками акцизного складу.

Згідно пп. 14.1.224. ПКУ:
— розпорядник акцизного складу — суб’єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або суб’єкт господарювання — платник акцизного податку, який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізацію пального на акцизному складі та має документи, що підтверджують право власності або користування приміщеннями та/або територією, що відносяться до акцизного складу.

Згідно пп. 14.1.224-1 ПКУ:
— розпорядник акцизного складу пересувного — суб’єкт господарювання — платник акцизного податку, який є власником пального та який з використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб, реалізує або зберігає пальне, ввозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених статтею 229 цього Кодексу.

Не є розпорядником акцизного складу пересувного суб’єкт господарювання (перевізник, експедитор), який здійснює транспортування пального.

пп. 230.1.2. ПКУ:
Всі акцизні склади мають бути зареєстровані у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку — розпорядником акцизного складу.

*Акцизні склади пересувні не потрібно реєструвати у СЕА РП та СЕ , дані про них будуть вказуватись в акцизних накладних.

Також, платники податку — розпорядники акцизних складів зобов’язані зареєструвати: усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів — в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

В пп. 230.1.3. ПКУ вказується, що розпорядники акцизних складів повинні по кожному акцизному складу формувати залишки на початок та на кінець доби, обсяг надходження та реалізації пального у розрізі кодів УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С, при формуванню даних показників використовуються витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники, які зареєстровані у Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників та передають облікові дані електронними засобами зв’язку до контролюючих органів.

п. 128-1.1 ПКУ:
Необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, — тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20 000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу.
Повторне протягом року вчинення на тому самому акцизному складі будь-якого з порушень, передбачених абзацом першим цього пункту, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50 000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу.

п.128-1.2. ПКУ:
Відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку — розпорядником акцизного складу, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1 000 000 гривень.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 2 000 000 гривень.

п. 128-1.3 ПКУ:
Незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 гривень за кожний неподаний електронний документ.

п. 228.3 ПКУ:
У разі виявлення фактів переміщення та/або зберігання пального з використанням транспортних засобів, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, а також фактів реалізації пального з таких транспортних засобів відповідні контролюючі органи тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають такі пальне та транспортні засоби з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію).

У разі виявлення фактів зберігання або реалізації на митній території України пального на акцизному складі, незареєстрованому в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, відповідні контролюючі органи тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають з вільного обігу таке пальне, ємності та обладнання, що використовувалися для зберігання або реалізації такого пального, та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію).

п. 231.1. ПКУ містить інформацію про те, що платнику податку потрібно зареєструвати акцизну накладну не тільки на операції, пов’язані з реалізацією пального, а й при ввезенні товарів на митну територію України.
п. 231.1. ПКУ В акцизній накладній зазначаються в окремих полях такі обов’язкові реквізити:
а) порядковий номер акцизної накладної з номером примірника;
б) дата складання акцизної накладної;
в) повна або скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник акцизного податку, — особи, яка реалізує пальне;
г) код ЄДРПОУ (для юридичних осіб) або реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) особи, яка реалізує пальне, та суб’єкта господарювання — отримувача пального або спирту етилового;
ґ) повна або скорочена назва юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи — суб’єкта господарювання — отримувача пального або спирту етилового;
д) код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;
е) опис пального;
є) обсяг пального в літрах, приведених до температури 15° C;
ж) уніфікований номер акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, з якого реалізовано пальне;
з) уніфікований номер акцизного складу в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, на який отримане пальне;
и) номер реєстрації транспортного засобу в уповноважених органах відповідної держави та тип і ємність транспортного засобу — акцизного складу пересувного;
і) ознака напряму використання та умов оподаткування пального;
ї) ознака щодо реалізації пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним;
й) ознака щодо ввезення пального на митну територію України;
к) ознака щодо реалізації пального з акцизного складу до іншого акцизного складу з використанням акцизного складу пересувного, у разі якщо до реалізації пального або спирту етилового такий інший акцизний склад уже відомий;
л) ознака щодо реалізації пального на умовах, визначених пунктом 229.8 статті 229 цього Кодексу, із зазначенням реквізитів податкового векселя, суб’єктів господарювання, які здійснюють авіапаливозабезпечення згідно з чинним сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, або суб’єктів літакобудування, або замовників, які здійснили закупівлю для забезпечення потреб держави або територіальної громади відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», або підприємств, установ та організацій системи державного резерву;
м) адреса місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, на якому суб’єкт господарювання — не платник податку зберігає пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки.

*На нашу думку, в залежності від операції потрібно буде вказувати тільки ті обов’язкові реквізити, що ідентифікують операцію. Уніфікований номер акцизного складу, скоріше за все будуть надавати розпорядники акцизного складу, або сформують окремий реєстр уніфікованих номерів акцизних складів, де вказавши дані розпорядників акцизних складів, буде можливість його дізнатись.

До цього часу ще немає роз’яснень та не прийнято Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового».

п. 231.3. ПКУ повідомляє в яких випадках акцизні накладні складають в одному чи у двох екземплярах.
Особа, яка реалізує пальне, зобов’язана скласти акцизну накладну в одному примірнику у разі реалізації пального:
а) з акцизного складу:

— для власного споживання чи промислової переробки або на обсяги втраченого/зіпсованого/знищеного пального або спирту етилового;
— будь-яким іншим особам — не платникам податку;
б) з акцизного складу пересувного:
— для власного споживання чи промислової переробки або на обсяги втраченого/зіпсованого/знищеного пального або спирту етилового;
— будь-яким іншим особам — не платникам податку.

Особа, яка ввозить пальне на митну територію України, зобов’язана скласти акцизну накладну в одному примірнику на підставі даних відповідної митної декларації.

Особа, яка склала акцизну накладну в одному примірнику, зобов’язана зареєструвати таку акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

*Отже, з 1 липня 2019 року, доведеться отримувачам пального складати та реєструвати акцизні накладні при імпорті (ввезенні на митну територію України).

Особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов’язана скласти акцизну накладну в двох примірниках у разі реалізації пального:

а) з акцизного складу до іншого акцизного складу, в тому числі через трубопровід або з використанням акцизного складу пересувного, у разі якщо до реалізації пального такий інший акцизний склад уже відомий;
б) з акцизного складу до акцизного складу пересувного;
в) з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного;
г) з акцизного складу пересувного до акцизного складу.

Особа, яка склала акцизну накладну в двох примірниках, зобов’язана зареєструвати перший примірник такої акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних, а другий примірник такої акцизної накладної в день її складання надіслати розпоряднику акцизного складу — отримувачу пального.

Розпорядник акцизного складу/розпорядник акцизного складу пересувного — отримувач пального зареєструвати другий примірник такої акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних після реєстрації першого примірника такої акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних та отримання пального на акцизний склад/акцизний склад пересувний.

Якщо платник податку одночасно є особою, яка реалізує та отримує пальне, складання та реєстрація акцизних накладних у двох примірниках здійснюються у встановленому цим пунктом порядку для складання та реєстрації акцизних накладних у двох примірниках.

В 231.6. ПКУ описуються зміни в термінах та порядку реєстрації акцизних накладних.

Реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних здійснюється:
— акцизних накладних, складених при реалізації пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, — не пізніше п’ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання;
— першого примірника акцизної накладної при реалізації пального з акцизного складу — у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального з акцизного складу;
— першого примірника акцизної накладної при реалізації пального з акцизного складу пересувного до іншого акцизного складу пересувного — у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу пересувного;
— першого примірника акцизної накладної при реалізації пального з акцизного складу пересувного до акцизного складу — після фактичного отримання пального або спирту етилового на акцизний склад, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за датою складання акцизної накладної;
— першого примірника акцизної накладної при ввезенні пального на митну територію України — не пізніше дня, наступного за днем оформлення належним чином митної декларації;
— другого примірника акцизної накладної — після фактичного отримання пального на акцизний склад/акцизний склад пересувний, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за днем отримання пального на акцизний склад/акцизний склад пересувний розпорядником акцизного складу/акцизного складу пересувного — отримувачем пального;
— розрахунку коригування — не пізніше трьох календарних днів, наступних за датою його складання.

У період існування технічної помилки, у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних, дозволяється переміщення пального транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної, яка повинна містити інформацію з відповідної акцизної накладної.

Платник податку зобов’язаний протягом трьох календарних днів з дня відновлення реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних зареєструвати всі акцизні накладні/розрахунки коригування, граничний термін реєстрації яких припадає на період існування технічної помилки.

*Потрібно буде слідкувати за новинами на офіційних веб-ресурсах ДФС щодо відновлення можливості реєстрації акцизних накладних.
Штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію акцизних накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період існування технічної помилки, не застосовуються.

Відповідно п. 232.1.ПКУ
У системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в розрізі платників податку — розпорядників акцизних складів/акцизних складів пересувних та акцизних складів/акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД ведеться окремо облік обсягів пального, що:
— оподатковуються акцизним податком, у тому числі окремо за кожною відмінною ставкою податку;
— оподатковуються на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу;
— не підлягають оподаткуванню;
— звільняються від оподаткування.

Обсяги ввезеного на митну територію України пального обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в такій послідовності:
1) зараховуються автоматично на підставі оформлених належним чином митних декларацій у розрізі платників податку та умов оподаткування пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;
2) розподіляються між акцизними складами пересувними, що використовуються під час такого ввезення, на підставі акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених платником податку — розпорядником таких акцизних складів пересувних.

Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового забезпечує автоматичний облік у розрізі платників податку — розпорядників акцизних складів/акцизних складів пересувних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД:
— обсягів пального в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних, що містяться у виданих та отриманих акцизних накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних;
— обсягів пального, виробленого на митній території України або ввезеного на митну територію України, з яких сплачено акцизний податок, які оподатковуються на умовах, встановлених статтею 229 цього Кодексу, не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних;
— обсягів пального, на які платники податку зареєстрували заявки на поповнення обсягів залишку пального за рахунок коштів, сплачених до бюджету, в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних;
— сум сплаченого акцизного податку, за рахунок яких платники податку можуть зареєструвати заявки на поповнення обсягів залишку пального та спирту етилового;
— обсягів залишків пального в розрізі акцизних складів/акцизних складів пересувних, на які платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та розрахунки коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних.

Система електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового працює постійно (24 години щоденно), крім часу, необхідного для її технічного обслуговування.

Стаття 233. ПКУ розкриває інформацію як буде проходити зіставлення показників обсягів обігу та залишків пального контролюючим органом між СЕА РА та СЕ та показниками Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі щодо обсягів обігу та залишків пального.

При зіставленні допускаються розбіжності не більше ніж на 5 відсотків обсягу обігу або залишків пального (для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану, на які встановлено однакові ставки акцизного податку, — не більше ніж на 15 відсотків) чи не більше ніж на 2 відсотки об’єму відповідного резервуара.

Зміни внесені у розділ XX «Перехідні положення» ПКУ:
1) підрозділ 5, п. 12. Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ
Розпорядники акцизних складів відповідно до вимог цього Кодексу зобов’язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів, — не пізніше 1 липня 2019 року;
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, — не пізніше 1 жовтня 2019 року;
— акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, — не пізніше 1 січня 2020 року»;

2) підрозділ 5 п. 22-27 Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ

22. Платники податку зобов’язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Суб’єкти господарювання, які відповідатимуть визначенню платників податку з 1 липня 2019 року, зобов’язані до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.

*На даний час ще не створено фізичної можливості для реєстрації акцизних складів. Згідно консультацій гарячої лінії ДФС зареєстрованим платникам акцизного податку з реалізації пального не потрібно повторно подавати заяву на реєстрацію.

23. Акцизні накладні/розрахунки коригування, складені:

— до 30 червня 2019 року (включно), реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних до 15 липня 2019 року (включно);
— з 1 до 31 липня 2019 року (включно), реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних у період з 23 липня до 15 серпня 2019 року (включно);

з 1 серпня 2019 року, реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних у терміни, передбачені пунктом 231.6 статті 231 цього Кодексу.

Для розподілу обсягів залишків пального, що обліковуються у платників податку в системі електронного адміністрування реалізації пального, між акцизними складами/акцизними складами пересувними, де такі обсяги залишків пального знаходяться фактично станом на 1 липня 2019 року:

а) платники податку та суб’єкти господарювання, які з 1 липня 2019 року не підпадають під визначення платників податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу та у яких станом на 16 липня 2019 року в системі електронного адміністрування реалізації пального обліковуються обсяги залишків пального, зобов’язані скласти акцизні накладні в двох примірниках на такі обсяги пального, перший примірник зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з 16 до 20 липня 2019 року (включно), із зазначенням в акцизних накладних акцизних складів/акцизних складів пересувних, де такі обсяги пального фактично знаходилися станом на 1 липня 2019 року, та розпорядників таких акцизних складів/акцизних складів пересувних шляхом заповнення обов’язкових реквізитів акцизної накладної, передбачених підпунктами «г», «ґ», «з» та «и» пункту 231.1 статті 231 цього Кодексу;

б) після виконання платником податку вимог підпункту «а» цього пункту щодо відповідного розпорядника акцизного складу/акцизного складу пересувного такий розпорядник акцизного складу/акцизного складу пересувного зобов’язаний з 16 до 22 липня 2019 року (включно) зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних другий примірник отриманої акцизної накладної, складеної платником податку згідно з підпунктом «а» цього пункту.

Обсяги ввезеного на митну територію України пального з 1 до 15 липня 2019 року (включно) обліковуються в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового в такій послідовності:

1) 16 липня 2019 року зараховуються автоматично на підставі оформлених належним чином митних декларацій у розрізі платників податку та умов оподаткування пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД;

2) з 16 до 22 липня 2019 року (включно) розподіляються між акцизними складами пересувними, що використовуються під час такого ввезення, на підставі акцизних накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних, складених платником податку — розпорядником таких акцизних складів пересувних.

24. ….. стосується спирту етилового

25. Штрафні санкції за поручення строків реєстрації та порядку реєстрації акцизних накладних з 1 липня 2019 згідно пп. 120-2.1 — 120-2.3 почнуть застосовуватись з 1 жовтня 2019 року. А санкції згідно пп. 128-1.2 – за невчасну реєстрацію акцизних складів — з 1 січня 2020 року.

26. Тимчасово, з 1 січня до 30 червня 2019 року (включно), підтвердження факту цільового використання бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів для погашення податкових векселів, виданих виробниками та імпортерами бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів згідно з пунктом 229.8 статті 229 цього Кодексу, здійснюється шляхом подання такими виробниками та імпортерами до контролюючого органу — векселедержателя копій первинних документів, що підтверджують здійснення операцій з:
1) реалізації (заправлення повітряних суден) бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів суб’єктами господарювання, які здійснюють авіапаливозабезпечення згідно з діючим сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, виданим уповноваженим органом з питань цивільної авіації;
2) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів суб’єктам літакобудування, на яких поширюється дія норм статті 2 Закону України «Про розвиток літакобудівної промисловості»;
3) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів замовникам, які здійснили закупівлю для забезпечення потреб держави або територіальної громади відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі»;
4) реалізації бензинів авіаційних або палива для реактивних двигунів підприємствам, установам та організаціям системи державного резерву.

27. Установити, що вимоги щодо обладнання витратомірами-лічильниками вітчизняних підприємств, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), та вимоги для таких підприємств щодо щоденного формування даних про добовий фактичний обсяг реалізованого пального, а також відповідальність для таких підприємств за порушення таких вимог застосовуються з 1 січня 2020 року.

Внесено зміни до ст. 204 Кримінального кодексу України, де вказано, що:
— незаконне придбання з метою збуту або зберігання з цією метою, а також збут чи транспортування з метою збуту незаконно виготовленого пального або інших підакцизних товарів караються штрафом від 5 000 до 10000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією та знищенням незаконно виготовлених товарів;
— незаконне виготовлення пального або інших підакцизних товарів або вчинене особою, яка раніше була засуджена за цією статтею, — карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років з конфіскацією та знищенням незаконно вироблених або придбаних товарів, знарядь виробництва, сировини для їх виготовлення;
— незаконне виготовлення пального, що становлять загрозу для життя і здоров’я людей, а так само збут таких товарів, що призвело до отруєння чи спричинило смерть особи, — караються позбавленням волі на строк від восьми до десяти років з конфіскацією майна, з вилученням та знищенням незаконно виробленої або придбаної продукції, обладнання для її виготовлення.

На даний час ще не затверджено нові форми акцизних накладних, розрахунків коригування, заявки на поповнення (коригування) залишків пального та заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів.

В проекті Наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового» для адміністрування акцизного податку з реалізації пального передбачено окремі форми акцизних накладних, розрахунків коригування, заявки на поповнення (коригування) залишків пального з приміткою «П».

 

У зв’язку з вище наведеним, окрім жорсткого контролю за обігом пального, буде ускладнене життя бухгалтерів та всіх відповідальних за здійснення обліку акцизноно податку з реалізації пального.

Так, як скоротись терміни реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування акцизних наклданих, буде змінено їх форму, та збільшено кількість примірників акцизних накладних/розрахунків коригування акцизних наклданих, — без можливості вести облік акцизного податку в програмі, в якій ведеться бухгалтерський облік, буде створено багато перешкод в злагодженій роботі відділу бухгалтерії.

На даний час можемо запропонувати рішення для ведення обліку акцизного податку в 1С УТП. З допомогою модуля акцизного податку з реалізації пального буде можливість не тільки створювати акцизні накладні та розрахунки коригування, а й вивантажувати їх в программу для подання звітності,  контролювати залишки палива у літрах приведених до температури 15 °C у розрізі місць зберігання. Також, у модулі будуть присутні всі друковані форми первинних документів, які відповідають змінам законодавства щодо обліку податку при реалізації пального.

Якщо у вас виникнуть питання, звертайтесь до нас у Telegram, @ua_buh  — це Чат бухгалтерів України!